za. dec 3rd, 2022
Conversieoptimalisatie webshop

Als webshopeigenaar weet je dat de omzet van je bedrijf hoofdzakelijk afhankelijk is van twee factoren: de prijs van het product en het aantal keer dat een product verkocht wordt. Hoe vaker een product verkocht wordt, hoe meer omzet het oplevert. Grotere aantallen kun je generen door meer bezoekers aan te trekken. Maar je kunt er ook voor zorgen dat de bezoekers die je al aantrekt sneller of vaker zullen overgaan tot een aankoop. Het overgaan tot een aankoop heet conversie en het proces om dit te verbeteren heet conversieoptimalisatie. Conversieoptimalisatie moet je zie als honderden knopjes waar je aan kunt draaien om je website en de vertoning van je producten nog aantrekkelijker te maken. Hoe je dat doet? Wij geven zes voorbeelden!

Productvolgorde

Soms zie je een webshop waarbij de producten alfabetisch gerangschikt zijn. Of op prijs. Echter slimmer is om de meest gewilde producten eerst te vertonen; als je aanbiedt waar de vraag het grootst naar is, is de kans van verkoop ook het grootst.

Aanbiedingen uitlichten

Mensen – en vooral Nederlanders – zijn gek op aanbiedingen. Zorg er dan ook voor dat het direct duidelijk is als een product in de aanbieding is. Standaard is het tonen van een van-voor-prijs. Maar je kunt bijvoorbeeld ook een zogenaamde sales splash bij de afgeprijsde producten tonen.

Filteren op aanbiedingen

Nog een manier om aanbiedingen extra onder de aandacht te brengen is om de mogelijkheid te geven om specifiek op aanbiedingen te filteren. Ook kun je ervoor kiezen om een aparte categorie te maken met alleen maar aanbieden.

Experimenteer met kleur

Vanuit de psychologie roept elke kleur een bepaalde betekenis en gevoel op. Door te experimenteren met kleurgebruik binnen je webshop kun je kijken of dit leidt tot hogere conversies.

Zoekmogelijkheden uitbreiden

Tegenwoordig is het aanbod van online producten eindeloos. Niet alleen zijn er heel veel verschillende webshops actief, ook binnen je eigen webshop kun je een groot aantal producten aanbieden. Door het mogelijk te maken om slim binnen de producten te zoeken, kun je je conversie verbeteren. Faceted search is een voorbeeld hiervan. Gelukkig hoef je niet zelf te ontdekken hoe dit allemaal werkt. Er zijn externe partijen zoals Bigshopper die hier reeds veel ervaring mee hebben en je precies van die tools en kennis voorzien om goede resultaten te kunnen behalen.

Productinformatie uitbreiden

Een nadeel van het online kopen van een product is dat je het niet fysiek kunt vasthouden en bekijken. Je bestelt een product zonder het in het echt gezien te hebben. Als je de kans wilt vergroten dat iemand het koopt, dan is het handig om zoveel mogelijk productinformatie toe te voegen. Dit kan als tekst, maar ook demonstratiefilmpjes werken conversieverhogend.

Door admin