Ondanks de dominantie van digitale marketing, is straatreclame eigenlijk nooit uit het straatbeeld verdwenen en is het nog altijd een relevante en effectieve manier van adverteren. Maar hoe zorg je voor maximaal rendement en hoe investeer je wijs in buitenreclame? We hebben hier de 7 belangrijkste tips op een rijtje gezet:
Locatie
Dus waar laat je jouw briljante advertentie stralen? Dat doe je in het hart van de actie natuurlijk! Het is aan elke merkstrateeg om de bruisende spots te vinden waar de doelgroep zich graag vertoeft.
En denk hierbij verder dan alleen drukte: een bushalte-advertentie biedt misschien wel een langzame onthulling, terwijl buitenreclame aan de snelweg voorbijflitst en slechts een vluchtige, maar doch onvergetelijke indruk weet achter te laten.
Visueel prikkelend ontwerp
Visuele stimulatie is overal, dus het is van uiterst belang dat jouw advertentie moet opvallen. Dit doe je door gebruik te maken van heldere kleuren, contrasterende ontwerpelementen en pakkende afbeeldingen, zodat de oogopslag een blijvende indruk weet te maken die de boodschap in het zonnetje zet.
Korte en krachtige boodschap
De waarheid is dat voorbijgangers vaak slechts enkele seconden hebben om je straatreclame aandacht te geven. Dit is waarom een duidelijke en beknopte boodschap zo onmisbaar is. Houd het pakkend, vermijd lange zinnen en ga recht op je doel af.
Integreer technologie
Met buitenreclame van JCDecaux zijn er tal van mogelijkheden om technologie te integreren in je campagne. Of het nu QR-codes, NFC-technologie of misschien zelfs augmented reality is dat de mogelijkheid geeft om de boodschap een nieuwe dimensie te geven, met de juiste inzet ervan maak je straatreclame interactief en verhoog je de betrokkenheid van de consument.
Consistentie in branding
Zolang je straatreclame consistent is met je andere marketinginspanningen, zowel in ontwerp als in boodschap, kun je merkherkenning manifesteren en de marketingstrategie over de gehele linie versterken.
Speel in op actualiteit
Soms kan het helpen je advertenties actueel en relevant te maken. Misschien is er wel een groot lokaal evenement of feestdag die er aankomt, dan kan het wellicht de moeite waard zijn om je boodschap hierop in te laten spelen. Zo laat je zien dat je merk up-to-date is en betrokken wil zijn bij de gemeenschap.
Meet de effectiviteit
Dit mag tenslotte niet vergeten worden! Net zoals met elke andere marketinginspanning, moet je ook de ROI van je straatreclame meten. Een aantrekkelijke manier om dit te doen, is door speciale aanbiedingen of kortingscodes aan te bieden. Maak ze exclusief voor de buitenadvertentie, zodat je voetgangers- en verkeersinteractie met je ads inzichtelijk kunt maken!